Terima Kasih Lazada

boneputra-trackingArtikel ini asalnya akan saya email kepada Lazada tapi saya kongsikan disini untuk rujukan bersama agar kita semua boleh mengambil pelajaran darinya. Semoga yang lain boleh belanja online dengan nyaman dan. menghindari masalah yang saya alami.

Mula – mula saya akan menjelaskan kedudukan saya.  Saya bekerja di pedalaman Lahad Datu , Sabah, di sebuah kilang pengolahan buah kelapa sawit dan tinggal diperumahan berdekatan kilang yang disediakan oleh pihak syarikat. Untuk urusan surat menyurat dan kiriman barang menggunakan saya menggunakan alamat kilang, syarikat dan semua pekerja juga menggunakan alamat yang sama. Kami menggunakan alamat yang sama untuk billing dan dan shipping, dari surat yang remeh temeh seperti bil talipon dan astro  hinggalah kiriman mesin mesin kilang yang dibeli dari Cina, Jerman dan Singapore. Namun untuk kiriman barang menggunakan khidmat pos laju atau pos berdafatar tidak dikirim langsung, yang sampai di kilang adalah resit serahan pos berdaftar yang harus dibawa oleh orang berkenaan untuk mengambil barang kiriman tersebut di pejabat pos Lahad Datu.

Saya juga mengguna alamat yang dimaksud diatas dalam belanja online Lazada. Awalnya lancar, bahkan beberapa pesanan ampai lebih awal dari jangkaan. Pihak GDEX pasti akan memberitahu melelui panggilaan talipon bila barang kiriman sudah sampai di Lahad Datu. Namun dua pesanan tidak seperti yang diinginkan. Baik saya mahupun pihak Lazada pastinya tidak menginginkan masalah ini berlaku. Tapi siapa sangka kalau tracking system boleh mengelirukan. Setiap kali saya cek nombor yang diberikan maka info akan menunjukkan kalau barangan itu telah tiba di Airport Singapur, hingga sebulan lebih masih menunjukan info yang sama. Saya pula lama tak pernah singgah di pejabat memeriksa surat/kiriman karena saya sangka info itu betul adanya. Ketika suatu hari saya memeriksa surat saya dapati ada resit serahan pos berdaftar untuk saya, nombor tracking juga ada di resit itu, malangnya barang sudah dikembalikan sebab lama tak diambil di pejabat pos. beberapa hari kemudian email dari Lazada mengatakan kalau item tersebut tidak dapat dikirim dan uang saya dikembalikan dalam bentuk baucar.

Mulanya saya tidak masalahkan bila uang dikembaloikan dalam bentu baucar sebab saya memang masih ingin belanja di Lazada. Sayapun menngunakan baucar tersebut untuk memesan barangan lain. Namun kali ini juga tdak berjaya, saya menerima panggilan talipon dari Lazada beberapa hari setelah pesanan, masa itu saya sedang bekerja di tempat yang bising. Meskipun kurang jelas sebab bising tapi saya yakin panggilan itu adalah untuk konfirmasi alamat tapi hasilnya nampak tidak memuaskan dan keesokan harinya saya dapati pesanan itu telah dibatalkan. Uang telah dikembaikan sebahagian namun sebahagian lagi masih dalam bentuk baucar. Oleh sebab alamat saya tidak lagi diterima pakai oleh Lazada maka terpaksalah saya mengkliam baucar tersebut agar supaya ditranfer ke akaun bank saya.

boneputra-mail-from-lazada  boneputra-mail-to-lazada  boneputra-mail-to-lazada-postcode

Kongsikan

Leave a Reply